Press ESC to close

Oświetlenie w filmie.

Zarówno profesjonalny fotograf, jak i amator doskonale wie, że oświetlenie spełnia kluczową funkcję zarówno w filmowaniu, jak i wykonywaniu zdjęć.
To techniczny detal, którego nie sposób ominąć podczas kreowania dzieła, jakim jest film.

Oświetlenie planu filmowego to wymagające trudu zadanie, a za jego poprawnością stoi zazwyczaj sztab doświadczonych ludzi, w pełni wykwalifikowanych w swojej dziedzinie.
Hollywoodzkie produkcje wysokobudżetowe przeznaczają duże koszty na oświetlenie filmowe na jak najwyższym poziomie, produkcje niezależne, amatorskie muszą poradzić sobie w tej kwestii, dysponując znacznie mniejszymi zasobami ludzkimi oraz finansowymi.

Słońce- naturalne oświetlenie dla każdego filmowca i fotografa.

Najlepsze oświetlenie dla fotografa, jak i filmowca to słońce. Jest ono najlepsze, lecz najbardziej kłopotliwe. Intensywność promieni słonecznych zwiększa się lub zmniejsza w zależności od pory dnia, jak i roku, jego kąt padania nie jest stały, a jego pozycji nie da się zmienić, przez co planując zdjęcia czy nagrywanie wideo musimy uwzględnić wiele parametrów np. kierunek padania światła.
Inaczej zdjęcia będą wyglądać o świcie, inaczej o wschodzie, a jeszcze inaczej o zachodzie słońca.
Największy problem dla fotografów oraz osób związanych z filmem jest problem ciągłości oświetlenia w kolejnych ujęciach zdjęć przy oświetleniu naturalnym. Wierne odtworzenie na planie warunków oświetleniowych w trakcie kilku dni jest niemożliwe, więc jeżeli zależy nam, aby w trakcie jednej sceny oświetlenie miało jednakowe natężenie, musimy ją zrealizować w trakcie jednego dnia zdjęciowego.

Oświetlenie sztuczne.

Kiedy decydujemy się na samodzielne manipulowanie światłem, wybieramy sztuczne oświetlenia np. Lampy LED, które mogą oświetlać jedynie wybraną przez nas postać, tło postaci oraz drugi plan. Dużą zaletą paneli LED jest ich mnogość dostępnych modeli oraz rozmiarów, dzięki czemu każdy filmowiec jest w stanie wybrać, to co na daną chwilę jest mu najbardziej potrzebne.
Większość z nich można połączyć w zestawy, tworząc ogromne pole oświetleniowe, dające nieograniczone możliwości, co podczas produkcji filmowej jest wręcz wskazane.