Copywriter jako sprzedawca

Poszperałem dzisiaj trochę po sieci, wpisując w Google frazę copywriter. Znalazłem, oczywiście, sporo zawodowców. Ludzi, którzy faktycznie znają się na tym, co robią — dobrych tekstowych sprzedawców.

… ale: znalazłem znacznie więcej takich, którzy — jak sami twierdzą — zajmują się tworzeniem profesjonalnych tekstów. Specjalizują się w pisaniu sloganów … w pisaniu artykułów … w pisaniu ofert reklamowych … w pisaniu … w pisaniu … w pisaniu … w pisaniu.

Czyli ich zadanie …to pisanie.

Równie dobrze handlowiec mógłby powiedzieć: „specjalizuję się w rozmawianiu z ludźmi. Moje zadanie to mówienie.”

W czym problem: zadanie sprzedawcy to nie mówienie, a zadanie copywritera to nie pisanie. W obu przypadkach, zadaniem jest sprzedawanie. Rezultatem pracy zarówno sprzedawcy terenowego, jak i copywritera jest sprzedaż reklamowanego produktu lub usługi.

Copywriter — pracując np. nad projektem reklamy bezpośredniej — sprzedaje, lecz nie werbalnie, a za pomocą tekstu.

Po co o tym piszę? Ponieważ …

To ważne, jak się postrzegasz!

Zobacz: jeśli ktoś się uważa za pisarza — osobę, która pisze teksty — to czy przypadkiem nie gubi po drodze prawdziwego sensu swojej pracy (lub „pracy”)? Moim zdaniem tak właśnie jest.

Bo gdy w pełni sobie nie uświadamiamy, jakie jest nasze zadanie, to po prostu nie wykorzystujemy w całości swoich własnych możliwości.

Zamiast studiować ludzką psychikę i coraz głębiej poznawać odpowiedź na pytanie, dlaczego ludzie kupują … zamiast studiować reguły sprzedaży i znać strukturę całego procesu … zamiast stawać się coraz lepszym sprzedawcą … i w efekcie copywriterem … stoimy w miejscu, sądząc, że zajmujemy się lekkim zajęciem, bo musimy tylko wystukać na laptopie ładny i poprawny językowo tekst …i gotowe.

Absolutnie NIE. Copywriter to nie pisarz. Ani autor książek. Ani publicysta. To przede wszystkim sprzedawca. Znając dobrze sztukę sprzedaży, taka osoba powinna zaadaptować jej reguły do poziomu tekstu. W ten sposób powstaje termin sztuka sprzedaży w tekście: zarówno w druku, jak i w Internecie.

Jeśli się dobrze zastanowimy, wyjdzie, że nikt nie chce tekstu reklamowego, sloganu, treści na stronę www. Kiedy ktoś zatrudnia copywritera, tak naprawdę pragnie więcej nowych klientów … zarobić więcej pieniędzy z obecnej bazy klientów … oraz większej i częstszej sprzedaży na każdego klienta.

Prawda?

Działając z takim podejściem, copywriter lub przyszły copywriter działa zgodnie z rewolucyjną koncepcją jednego z największych ludzi reklamy — Johna E. Kennedy’ego, a mianowicie: salesmanship-in-print.

I to jest powód, dla którego każda osoba zajmująca się sprzedażą poprzez tekst (czyli po prostu copywritingiem), powinna skrupulatnie przestudiować te 40 stron ponadczasowego dzieła branży reklamowej: Reklamowanie dające powód-dlaczego.

Życzę sukcesów (jak najczęściej),
Podpis autora Łukasza Kamiennika

Kliknij

Podziel się
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
O Łukasz Kamiennik

Autor, copywriter, ghostwriter – niekoniecznie w tej kolejności. Duże doświadczenie w pisaniu tekstów marketingowych i publicystycznych. Długoletnia praktyka w e-mail marketingu. Zainteresowany moimi usługami? Zapraszam do kontaktu >>

Komentarze

  1. Dobrze powiedziane Łukasz :) Bardzo podoba mi się porównanie z zamiłowaniem do mówienia u „sprzedawcy” – jest bardzo trafne. A polecana przez Ciebie książka.. cóż, klasyka…

Co myślisz?

*

Pokaż
Ukryj
Przeczytaj poprzedni wpis:
13-punktowa lista inspekcyjna do oceny skuteczności nagłówka twojej oferty

Jeśli nie masz jasno określonych zadań, jakie powinien spełniać nagłówek twojej oferty sprzedaży … oraz jasno określonych reguł jego konstruowania … są duże szanse, że...

Zamknij