Jak pokierować energią pisanych słów — 5 konkretnych sposobów

Jak pokierować energią pisanych słów — 5 konkretnych sposobów

Historie wzbudzają emocje z pomocą rozpalających je słów. Wielcy ludzie są zapamiętywani po tym, co powiedzieli — a to, co powiedzieli, powtarzane jest przez dekady. Słowa, słowa, słowa. Dziś dam ci pięć konkretnych narzędzi, które ułatwiają kierowanie ich energią w odpowiednim kierunku, aby potencjalni klienci czytali do końca — do wezwania do działania …i je podjęli. Ale od początku —

Jak wiesz, sercem dobrego tekstu marketingowego jest właściwy pomysł (tzw. „Big Idea” lub „Big Selling Idea” — dokładniejsze wyjaśnienie w słowniczku pojęć reklamowych). I bez względu na to jak wizjonerski, bez ożywczych i wyrazistych słów każdy pomysł gaśnie w ciemnościach obojętności. Potrzebne są słowa, którego go wyrażą i uniosą.

Co ciekawe wielu początkujących copywriterów ma świadomość dobrych pomysłów, które mogą być bazą dla kolejnego tekstu. Kłopot pojawia się, kiedy trzeba te pomysły ubrać w słowa.

Jakie słowa unoszą tekst hen wysoko?

Takie, które pobudzają emocjonalnie. Jeśli gitarzysta chce podkreślić jakąś mocniejszą część piosenki, wyrazić jej znaczenie i charakter, po prostu mocniej szarpie w struny. Jeśli copywriter chce, by jego teksty były wpływowe, słowa muszą kopać, trochę jak prąd z gniazdka. Jeśli tekst choć lekko nie szokuje, to nie przenosi ładunku na czytelnika. Nie wyzwala emocji motywujących do działania. Niby można się poratować logiką, ale takie działania biorą w łeb, bo człowiek poprzez logikę uzasadnia to, co robi za sprawą emocjonalnego impulsu.

„Małe pomysły nie zdołają rozpalić wielkiego serca człowieka.” —Napoleon

Słowa rozpoczynają wojny i je kończą, powodują miłość i ją wysysają, prowadzą do śmiechu i płaczu, radości i smutku. W swoich tekstach używaj majestatycznych — takich, które wpływają na emocjonalny stan czytelnika, bo tylko tym sposobem może być zmotywowany do jakiegokolwiek działania. Jak mówi trzecie z siedmiu praw reklamy, „zdobądź serce potencjalnego klienta, a umysł sam za nim podąży.

Przechodząc do konkretów —

Jak pisząc mniej …przekazać więcej?
5 super łatwych i mocnych sposobów

JEDEN. Metafory. Według słownika języka polskiego PWN: metafora to inaczej przenośnia, czyli występowanie wyrazu w nowym znaczeniu łączącym się ze znaczeniem realnym w sposób obrazowy, plastyczny i rozumianym poprzez odniesienie do znaczenia realnego —

  • Q10 to energia, energia to życie
  • On to ma dopiero czarne myśli
  • Szare życie
  • Fala zysków
  • Twoja droga do lepszego życia
  • Ktoś, kto całe życie posługuje się młotkiem, wszędzie widzi gwoździe
  • Białe szaleństwo

DWA. Porównania. Według SJP: figura stylistyczna składająca się z dwu członów połączonych wyrazami porównującymi (np. jak, jakby, niby, podobnie, niż, na kształt), mająca na celu wskazanie na podobieństwo pewnych zjawisk lub przedmiotów —

  • Łże jak stary pies
  • Jak ryba w wodzie
  • Głodny jak wilk
  • Beczy jak baran
  • Gładki jak aksamit
  • Odbij się jak sprężyna
  • Pisze jak kura pazurem

TRZY. Idiomy. Jak poprzednie narzędzia, tak i idiomy pomagają urozmaicić styl i obrazowo wyrażać myśli. Na przykład —

  • Wyrażenie głupoty: ślepy ślepego prowadzi
  • Wyrażenie chęci: głodnemu chleb na myśli
  • Wyrażenie kontroli nad kimś: brać kogoś pod lupę
  • Wyrażenie fatalnego czynu: cios poniżej pasa
  • Wyrażenie pewności: iść o zakład
  • Wyrażenie nagości: w stroju Adama
  • Wyrażenie pośpiechu: urwanie głowy
  • Wyrażenie czegoś, co przeszkadza: piąte koło u wozu
  • Wyrażenie czegoś nudnego: flaki z olejem
  • Uchylenie rąbka tajemnicy: już wróble ćwierkają na dachu, że (…)

CZTERY. Odwołania biblijne. Niechętnie się tym dzielę, ale to jeden z najlepszych sposobów budowania napięcia, tła emocjonalnego, magii w tekstach, za którą podąży wielu potencjalnych klientów —

  • W Biblii jest mowa o Czterech Jeźdźcach Apokalipsy. Zwiastują oni nadejście złego — są odzwierciedleniem przyczyn, które mają je spowodować. Przykładowy nagłówek dla branży inwestycyjnej: „Siedem Jeźdźców nadchodzącej Apokalipsy giełdowej!” — tutaj siedem jeźdźców ma być odzwierciedleniem siedmiu przyczyn pewnego załamania na rynku
  • Podobny scenariusz sprawdzi się z innymi odwołaniami, na przykład: „10 przykazań odpowiedzialnego pozycjonera”
  • Albo jeszcze inaczej: „Ocal własną stronę przed kolejną zmianą algorytmu!” — tu odwołaniem jest „ocalenie”
  • „Siedem grzechów głównych (…)” — napisz w komentarzu swój przykład nagłówka z odwołaniem do grzechów głównych. Czekam!

PIĘĆ. Ilustracje. Obraz wart jest tysiąca słów — pod warunkiem, że jest właściwy. Więcej o ilustracjach w tekstach reklamowych znajdziesz w artykule o siedmiu potwornych pomyłkach copywritera.

Życzę sukcesów (jak najczęściej),
Podpis autora Łukasza Kamiennika

Kliknij

Podziel się
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
O Łukasz Kamiennik

Autor, copywriter, ghostwriter – niekoniecznie w tej kolejności. Duże doświadczenie w pisaniu tekstów marketingowych i publicystycznych. Długoletnia praktyka w e-mail marketingu. Zainteresowany moimi usługami? Zapraszam do kontaktu >>

Komentarze

  1. Przykładowy nagłówek: „Siedem grzechów głównych Excelowca!”

Co myślisz?

*

Pokaż
Ukryj
Przeczytaj poprzedni wpis:
ciekawy-tekst
Łącznik, który sprawia, że teksty promocyjne są chętniej czytane

Cześć. Pewnie nieraz dumałeś, dlaczego twoje teksty — pomimo że są dopracowane — wciąż nie zdobywają uwagi ludzi, których próbujesz przekonać do siebie, swojego (e)produktu...

Zamknij