Słowniczek pojęć reklamowych

ADVERTORIAL: Mieszanie reklamy z bezpłatnymi informacjami. Jest to połączenie słów advertisement i editorial, czyli reklama i publikacja. Termin powstał, kiedy copywriterzy zdali sobie sprawę, że jeśli ich reklamy będą wyglądały (i zaczynały się), jak artykuły prasowe oddając czytelnikom dawkę bezpłatnej, wartościowej wiedzy … wtedy ich skuteczność wzrośnie. I tak też się stało.

AIDA: Akronim prezentujący model działania tekstu reklamowego. A (attention — uwaga), to zatrzymanie uwagi czytelnika, zwykle przez niebanalny nagłówek. I (interest — zainteresowanie), to wzbudzenie w czytelniku zainteresowania tekstem, najczęściej pierwszym akapitem, lub wcześniej, w deck-copy. D (desire — pragnienie), to wzbudzenie chęci posiadania przedmiotu reklamy, zwykle przez zaprezentowanie korzyści, opinii dotychczasowych zadowolonych klientów. A (action — akcja), to wezwanie do działania, zwykle przez podanie jasnych instrukcji, co należy teraz zrobić.

ARTYKUŁ SEO: Choć nie jest to oficjalne pojęcie, to kilka razy padła sugestia, by zamieścić tu definicję. Proszę bardzo. Są to takie artykuły, których zadaniem jest jak najlepsza współpraca z wyszukiwarką Google. Firma Google promuje wartościową treść, będącą odpowiedzią na zapytania ich klientów, czyli Internautów. Jeśli opublikujesz wartościowy (naprawdę wartościowy) artykuł z uwzględnieniem wcześniej wybranej głównej frazy, masz ogromne szanse, że Google wyświetli go szukającym na wysokiej pozycji. I tyle. Podsumowując: artykuł — wartościowa treść, SEO — zoptymalizowana pod kątem wyszukiwanych fraz. Szukający Internauta dostaje to, czego szuka, a więc treści; natomiast ty masz możliwość promowania za pośrednictwem tego artykułu np. swojego bloga lub strony www, umieszczając linka w stopce lub w treści głównej.

BIG (SELLING) IDEA: Potężna myśl lub koncepcja, która napędza Twój tekst reklamowy. Często stanowi Wielką Obietnicę jasnych korzyści dla odbiorcy, którą należy podeprzeć elementami dowodu (inaczej nie ma swojej siły sprzedażowej). Jej główne zamierzenie jest następujące: Jeśli sprawisz, że potencjalny klient uwierzy w Big Selling Idea, wówczas masz o wiele większe szanse na sprzedaż przedmiotu reklamy.

BLOKADA TWÓRCZA: Stan związany przede wszystkim z pisaniem, jako zawodem, w którym autor traci zdolność do produktywnej pracy nad swoim projektem. Wygląda to następująco: Chcesz (lub musisz) zacząć pisać, ale nie potrafisz jasno myśleć i logiczne składać zdań w jedną, wielką całość. Odzyskanie tzw. stanu „flow” nie jest najprostszą rzeczą pod słońcem, lecz jest możliwe. Obserwuj bloga, będę szczypał ten temat.

BODY-COPY: Główna część tekstu reklamowego, pomiędzy otwarciem a zamknięciem. W tym miejscu przedstawiasz swoje argumenty sprzedażowe, podajesz elementy dowodu, eliminujesz potencjalne obiekcje hamujące podjęcie Najbardziej Oczekiwanej Reakcji (NOR), przedstawiasz wszystkie korzyści swojej oferty.

COPY: Komunikat sprzedażowy (tekst reklamowy), którego celem jest podjęcie przez potencjalnego klienta ściśle określonej reakcji (Najbardziej Oczekiwanej Reakcji — NOR), na przykład: Zakup produktu lub usługi, zapisanie się na prenumeratę, zadzwonił do firmy.

COPYWRITER: Autor tekstów i sloganów reklamowych.

COPYWRITING: Proces pisania komunikatu promocyjnego, o różnej formie: Materiał reklamy bezpośredniej, dżingiel, zawartość strony www (której celem jest wywołać Najbardziej Oczekiwaną Reakcję), reklama online, e-mail reklamowy, telewizyjny i radiowy komunikat informacyjno-reklamowy, katalog, broszura, list sprzedażowy, i inne.

DECK-COPY: Tekst pod nagłówkiem będący jego rozwinięciem. Element ten intensyfikuje zainteresowanie czytelnika … i zachęca do przeczytania całego tekstu obiecując jasne korzyści.

DIRECT MARKETING: Działania mające na celu bezpośrednią sprzedaż produktów lub usług.

HEADLINE: Nagłówek, czyli brama do Twojego tekstu reklamowego. Cel nagłówka jest prosty: 1) Zwrócić uwagę potencjalnego klienta i 2) Sprawić, aby przeczytał dalszą część Twojego tekstu. Łatwo powiedzieć, trudniej wykonać. Copywriterzy często spędzają wiele godzin, a nawet dni, zanim stworzą właściwy nagłówek, dopasowany do profilu potencjalnego klienta (jego potrzeby, zmartwienia, problemy, frustracje…).

INFO MARKETING: ang. information marketing, to proces sprzedawania wiedzy, przedstawionej w formie produktu elektronicznego bądź fizycznego. Produktem elektronicznym może być książka elektroniczna (ang. electronic book, e-book), szkolenie wideo, szkolenie audio, inne. Produktem fizycznym może być książka drukowana, szkolenie wideo na płytach DVD / CD, etc.

LIFETIME VALUE (LTV): Czyli po prostu Wartość Życiowa Klienta. Mówiąc najprościej, jest to całkowity dochód, jakie wygeneruje dla firmy jej klient.

OFERTA: Wszystko to, co twój klient dostaje, dokonując u ciebie zakupu. Czyli: oferta = produkt główny + produkt / produkty premium (bonusy) + cena ostateczna + gwarancja + warunki dostarczenia. Według Eda Mayers’a, wybitnego specjalisty od marketingu bezpośredniego, oferta odpowiada za sukces kampanii promocyjnej aż w 40%.

POSITIONING: Pozycjonowanie oznacza reklamowanie produktu lub usługi w taki sposób, żeby był / była mentalnie postrzegana przez potencjalnych klientów we wcześniej określony sposób.

POZIOM ŚWIADOMOŚCI: W ujęciu tekstu reklamowego poziom świadomości określa, jak bardzo potencjalny klient świadom jest swoich pragnień, które zaspokajają korzyści z oferowanego produktu. Jest to o tyle ważne, że jeśli ma on na przykład niską świadomość, zanim zaoferuje się kupno danego produktu, najpierw trzeba uświadomić, że go potrzebuje. Jeśli wysoką, można prędzej zaoferować rozwiązanie.

SEO COPYWRITING: Nowe pojęcie, mało oficjalne, określające umiejętność pisania tekstów, których celem jest osiąganie Najbardziej Oczekiwanej Reakcji (np. sprzedaż lub zapisanie się na listę adresową przez squeeze page) — i jednocześnie jak najlepsza współpraca z wiodącą wyszukiwarką Google pod kątem wcześniej określonych fraz, jakich używają Internauci do przeszukiwania zasobów Internetu.

SWIPE FILE: Zbiór sprawdzonych tekstów reklamowych, których skuteczność potwierdzają wyniki (wysokość konwersji). Możesz ich użyć w poszukiwaniu inspiracji, pomysłów lub koncepcji na swoje własne projekty. Są to również doskonałe materiały do studiowania, z których można wyciągnąć wiele lekcji.

USP (Unique Selling Proposition): Unikatowa Propozycja Sprzedaży. Istotna dla potencjalnego klienta korzyść wyróżniająca daną markę spośród marek konkurencyjnych. Innymi słowy, skondensowane wyjaśnienie, dlaczego Ty … Twój produkt … usługa … jesteście lepsi od konkurencji.

Życzę sukcesów (jak najczęściej)
Podpis autora Łukasza Kamiennika

Kliknij

Pokaż
Ukryj